Waarom De Bedrijfsnavigator
Een praktische methode voor managers die hun visie willen verwezenlijken.
Iedereen die een berg beklommen heeft of wel eens bergwandelingen gemaakt heeft, weet hoe heerlijk het is om de top te bereiken. De trots dat het je gelukt is, geeft een kick. Boven aan de top geef je elkaar een high five en lach je om de problemen die je onderweg tegen gekomen bent. Toen je onderaan de berg stond had je een visie hoe je naar de top wilde, samen met anderen heb je die weg afgelegd.
Zo is het ook met visies in het bedrijf en het bereiken ervan. Het gevoel om samen met jouw medewerkers een visie waar te maken, geeft jouw team en jezelf een enorme kick. De ervaringen die wij hebben opgedaan tijdens het ontwikkelen van visies en het waarmaken ervan, willen we graag delen met anderen. Daarom hebben wij een methode ontwikkeld.
Werken met de methode.
De Methode
De Academie
De Scan
De Bedrijfsnavigator
De Methode
In de praktijk loopt het wel eens anders dan verwacht. Een schot voor open doel wordt lang niet altijd ingetikt. Ons doel is om concrete handvatten te bieden, die gebruikt kunnen worden om samen met het hele bedrijf de koers te bepalen, uit te zetten, te verwezenlijken en te evalueren. Het is een navigatiesysteem voor het bedrijf. Vandaar “De bedrijfsnavigator” als titel.
De bedrijfsnavigator methode gebruikt als basis het A4-model. Dit model is gebaseerd op een Amerikaans model van Tjan. Dit model is omgevormd naar praktisch model en toegespitst op de huidige manier van denken en werken.
Het A4-model bestaat uit vier A-kolommen, Ambitie, Attitude, Ambitie indicatoren en Acties.