De Methode

Waarom De Bedrijfsnavigator

Een praktische methode voor managers die hun visie willen verwezenlijken.

Iedereen die een berg beklommen heeft of wel eens bergwandelingen gemaakt heeft, weet hoe heerlijk het is om de top te bereiken. De trots dat het je gelukt is, geeft een kick. Boven aan de top geef je elkaar een high five en lach je om de problemen die je onderweg tegen gekomen bent. Toen je onderaan de berg stond had je een visie hoe je naar de top wilde, samen met anderen heb je die weg afgelegd.

Zo is het ook met visies in het bedrijf en het bereiken ervan. Het gevoel om samen met jouw medewerkers een visie waar te maken, geeft jouw team en jezelf een enorme kick. De ervaringen die wij hebben opgedaan tijdens het ontwikkelen van visies en het waarmaken ervan, willen we graag delen met anderen. Daarom hebben wij een methode ontwikkeld.

young-backpackers-traveling-nature_53876-15375

Werken met de methode.

De Methode

In het boek de Bedrijfsnavigator is onze hele methode beschreven. Het boek is ook in het Engels te verkrijgen.
Bestel het boek.

De Toolbox

Onze modellen en formulieren zijn online te vinden in onze Toolbox.
Ga naar de Toolbox.

De Academie

Tijdens onze masterclasses & opleidingen nemen wij samen met u onze methode door.
Ga naar de academie.

De Scan

Is uw organisatie klaar om visie te verwezenlijken oftwel te bedrijfsnavigeren? Vraag onze scan aan en kom erachter.
Vraag de Scan aan!
De Bedrijfsnavigator

De Methode

young-backpackers-traveling-nature_53876-15375

In de praktijk loopt het wel eens anders dan verwacht. Een schot voor open doel wordt lang niet altijd ingetikt. Ons doel is om concrete handvatten te bieden, die gebruikt kunnen worden om samen met het hele bedrijf de koers te bepalen, uit te zetten, te verwezenlijken en te evalueren. Het is een navigatiesysteem voor het bedrijf. Vandaar “De bedrijfsnavigator” als titel.

De bedrijfsnavigator methode gebruikt als basis het A4-model. Dit model is gebaseerd op een Amerikaans model van Tjan. Dit model is omgevormd naar praktisch model en toegespitst op de huidige manier van denken en werken.

Het A4-model bestaat uit vier A-kolommen, Ambitie, Attitude, Ambitie indicatoren en Acties.

Het A4-Model

Ambitie

De ambitie of strategische richting van een bedrijf bestaat uit de missie, visie en strategie. In de volksmond worden verschillende definities gebruikt voor missie, visie en strategie. Wij hanteren de definities van Robert Kaplan & David Norton, de meest invloedrijke onderzoekers op dit gebied van de afgelopen jaren.

Attitude

Om energiek en effectief te zijn, hebben mensen en organisaties een eigen identiteit nodig. Waarvoor staan we? Waar geloven we in, wat verbindt ons en wie willen we zijn? Een goede visie en missie nemen kernwaarden als uitgangspunt. Zij fungeren als ethisch kompas en zijn de kern van de bedrijfscultuur.

Ambitie Indicatoren

Als je samen met medewerkers en managementteam de strategische richting en de attitude bepaald hebt, moet je bepalen wat er bereikt dient te worden in de verschillende periodes. Oftewel welke resultaten wil het bedrijf boeken in de komende periode om uiteindelijk het ultieme doel te bereiken.

Acties

Als je de ambitie-indicatoren en de bijbehorende doelstellingen geformuleerd hebt, komt het erop aan om de daad bij het woord te voegen. Niets gaat vanzelf! Dat betekend dat je verbeteracties moet (laten) opstarten die bijdragen aan het bereiken van de doelstellingen. Ook moet je de capaciteit die hiervoor nodig is, regelen. Zowel in menskracht als in geld.